onsdag, november 29, 2006

Uddevalla

Jag har vandrat gatorna där barn jag lekt. Den nya strandpromenaden i Uddevalla fick jag däremot inte se, det pissregnade konstant i helgen. Det sociala bestod bl.a. av en innesittarkväll med spel och sprit tillsammans med Ulf och ett gäng hemma hos Sofia och Petter. Mycket trevligt.

Min mor har plockat svamp i höst. ENORMA mängder svamp. När hon gör nåt gör hon det ordentligt. Temat på julbordet i år är givet och känner jag min mor rätt har vi en kanonad av matexperiment framför oss. Fick en försmak i helgen och bjöds på stuvad svamp, lammgryta med svamp, risgryta med svamp, svampsmörgåsar samt inlagd svamp. Jag tycker som tur är mycket om svamp. Jag tycker också om risgrynsgröt. En gång gjorde hon bortåt 100 liter risgrynsgröt i ett enda jättekok. Vi åt gröt till frukost, middag och mellanmål i en dryg vecka. Det kändes som om gröten aldrig skulle ta slut. Jag drömde om gröt på nätterna. Risgrynsgröt funkar för övrigt inte alls som smörgåspålägg.

Sedan drabbades jag plötsligt av ett stort behov av en digitalkamera. Det var dags nu kände jag och därmed gav jag mig ut på shoppingrunda. På Siba fick jag ingen hjälp. Efter en kort stund stod det klart att försäljarens kunskaper om digitalkameror var ännu sämre än mina egna, något jag knappt trodde var möjligt. På Elgiganten däremot lyckades en skojare med välsmort munläder nästan få mig att köpa en ”fantastisk” kamera på ”kampanjpris endast idag” för 3500 spänn. Eftersom jag är en skeptiker i många avseenden lade jag en rad detaljer noggrant på minnet och ringde en kollega för att kolla upp den. Sagda kamera visade sig vara en lite äldre modell med tveksamma omdömen och som inte alls hade nån optisk stabilisering som han påstått och överhuvudtaget gick det knappt att hitta en affär som sålde den så dyrt. Fick däremot tips om en ny modell av samma märke som verkade mycket lovande. Letade runt lite till och på Fotoquick hittade jag till sist min nya älskling, en Pentax Optio W20, vattentät, har optisk stabilisering, 7,1 såna däringa megapixlar, 3x zoom och visslar en glad truddelutt när man sätter på den. Tack Patrik och tack för internet. En mycket bättre kamera ca tusenlappen billigare. Tag lärdom folk.

Imorgon blir det premiärbilder tänkte jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej

Detta er ett gott tecken pa vuxenhet. Konsumentupplysning och moget overvegande i val av kamera. Kanske skall kolla upp den kameran for mig sjelv.
For tilfellet tar jag all bilder med min mobil kamera. Den er bara pa 2 megapix men fordelen er att man alltid ber mobilen med sig och nu har jag gjort det till vana att kneppa bilder med jemna mellanrum.

Nu ventar jag pa bilder, gerna pa berusade lundabor och gerna nagra foton fran Ariman och lite folk mna kenner.