måndag, november 20, 2006

Äfventyr i Kolmardh

Helgens begivenheter inkluderade en exkursion till Kolmärden. Hakade på Måns och Per L. för att leta lavar i gamle Hultings fotspår. Fast det blev mest trattkantareller. Johan Hulting hade sina jaktmarker i Kvarsebo socken i södra Sörmland men författade även en rätt omfattande skrift över "Dalslands lafvar". Det blev en koppargruva denna helgen också, den här gången nere i Tunaberg. Med inslag av kobolt. Det regnade i alla fall inte.

Var lite trött eftersom jag bara fått ihop tre timmars sömn natten innan. Hälsade nämligen på Ralf och Beata och drack Glenmorangie i fredags. Deras lägenhet i Vasastan är rätt häftig. Den har dom jobbat hårt med och det återstår en del men den blir nog smått fantastisk när den blir klar.

Senaste väderprognosen lovar ”inte en solstråle de närmaste fem dagarna”. Jag längtar hem till Skåne. Igår promenerade jag bort till Ulriksdal som ligger alldeles bortom den lilla skogsdungen bakom studentghettot där jag bor. Fint område (även fiint - på skyltarna till dass står det "toilette") men allt är novemberskitigt, brunt och fuktigt just nu. Bara en massa gegga överallt. Vill åka till ett varmt land med höga berg och långa, folktomma sandstränder. Det låter ju inte riktigt som Skåne när jag tänker efter. Dags att planera en resa.

Här kommer några stämningsbilder från i lördags från Måns. Det är inte lätt att fota lichenologer framifrån. 1. Trist lodyta i Kvarsebo. 2. Halvtråkig stenmur i Kopparhult. 3. Ful grind i Nävekvarn.




Inga kommentarer: