tisdag, november 07, 2006

Mot framtida segrar

Jag lär väl vid något tillfälle ha uttryckt min bestämda målsättning att ta ett SM-guld i någon idrott. Det är inte så noga i vilken gren men ett guld vill jag gärna ta. Jag kan nu inte påstå att jag kämpat särskilt hårt hittills för det, men jag har testat lite av varje, löpning, höjdhopp, innebandy t.ex. En hyfsat seriös satsning gjorde jag i bågskytte. Jag har varit med på SM två gånger med två säkra sistaplatser som resultat. Fast jag gillar nog ändå friidrott bäst. Nu finns det ju veteran-SM som går varje år så det är inte för sent. Och här finns många åldersklasser så man kan hålla på ett tag. T.ex. sattes ett nytt Europa-rekord i år. Herbert Liedtke hoppade 98 cm i klassen för herrar över 90 år. Så med ett långsiktigt träningsprogram så.

Nåt OS-guld däremot är nog inte att tänka på längre. Det är känns lite sent att göra en elitsatsning nu. Då får jag pumpa i mig fler sprutor än Ben Johnson och Ivan Drago tillsammans. Såvida inte botanik blir en OS-gren i framtiden förstås. Artbestämning av lavar låter som en given gren tycker jag. Faktiskt är det ju så att konst har varit med i OS ända fram till 1948. Man tävlade i arkitektur, litteratur, musik, måleri och skulptur och i olika underkategorier i varje gren. I litteraturgrenen fanns t.e.x drama och lyrik. Konsttävlingarna hölls första gången under solskensolympiaden i Stockholm 1912 och jag konstaterar med viss patriotisk stolthet att de svenska arrangörerna samtidigt vägrade ta med boxning på programmet (boxning var olagligt i Sverige på den tiden). Visst kan det tyckas lite fåning att tävla i konst men tanken var ändå att de olympiska spelen skulle handla om både kropp och själ. Det var bättre förr kanske? Fast å andra sidan var Militär patrull också en OS-gren 1924 och 1928. Det var nån sorts föregångare till skidskytte. Fast i uniform antar jag. Kanske ligger dylika grenar mer i tiden just nu och nu till OS i Peking skulle man kunna tänka sig lite nytänkande. Vad sägs om OS i bekämpning av terrorister/demonstranter/folk med skägg i största allmänhet (folkmassor för enkelhets skull). Jag kan tänka mig en rad olika klasser. Jämnast lär det bli i klassisk stil, dvs tårgas och batong-klassen. Sydkoreansk kravallpolis har ju alltid varit skickliga i denna gren så kanske får dom gälla som favoriter, men här finns många outsiders. I compund-klassen (kluster-bomber) tror jag på en uppgörelse mellan USA och Israel om guldet, medan jag ger Kina en bra chans att ta en populär hemmaseger i den fria stilen (medeldistansrobot) även om det är någto av en nationalsport i Nordkorea.

För att avsluta det här något ostyriga inlägget delger jag härmed offentligt min målsättning att ta åtminstone ett SM-guld innan jag lägger av för gott. Om det så ska vara i höjdhopp för herrar över 90.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du har i alla fall gott om tid att trena for det guldet. En annan mojlighet er att starta en egen sport av nagat slag och bjuda in nagra sopor till ett "SM". Sedan er guldet bergat.

Anonym sa...

Varför se till det man inte har istället för det man kan? Du är väl redan världsmästare i Candelariella-bestämning och Sverigemästare i Slutat snusa mest antalet gånger?

Jag håller på att göra klart de sista kollekterna från Sydamerika och har lagt ner några nya Candelariacéer till dig.

Anonym sa...

Hans: Tja, SM i bananfäktning kanske.

teloskillen: Jag har väl aldrig snusat? Jag vet inte vad du pratar om. :-)
På din första fråga kan jag ge ett jättebra svar men vill inte pga sedlighetsskäl.

Martin