lördag, mars 31, 2007

Bara några bilirubiner

Senior, chefen och doc på stortorget igår kväll. Experten fotade.

Fick brev igår från doktor Charlotte, min högst tillfälliga läkare i Bryssel. Jag fick resultaten från alla undersökningar dom gjorde. Mycket intressant, jag har fått en lång lista med 50-60 olika värden på i princip allt vad mina kroppsvätskor innehåller. Det är bara några få jag kan tyda, som blodfetter, röda och vita blodkroppar m.m. Resten är kryptiska förkortningar och saker jag aldrig har hört talas om. Eftersom jag hade en rejäl influensa just då och dessutom hade lämnat blod några dagar innan förväntade jag mig att värdena skulle vara lite skruvade. Men allt ser fantastiskt bra ut med ett undantag tydligen. Hon har skrivit på en lapp att min halt av bilirubiner i blodet är förhöjt.

What??

Vad fasen är bilirubiner? Det låter lite som såna där midiklorianer som dom flummar om i Star Wars. Nån sorts mikroorganismer i blodet som gör att man kan använda Kraften. Om jag ringer distriktsvårdcentralen idag kanske jag kan få telefontid om en månad eller så och få ett svar. Tänker inte bekymra mig men är rätt nyfiken.

Ikväll firar vi Mange 40 år. Tiden går.


Sista mars och studenterna börjar flockas i botaniska trädgården.

4 kommentarer:

Siv sa...

Bilirubin är resultatet av att kroppen har brutit ner trötta gamla röda blodkroppar. Det ska bajsas ut, men ibland hinner inte levern med om det är mycket som bryts ner samtidigt. Kvarstår förhöjningen länge ska du kolla upp det. B12-brist, kanske?

/på rymmen från lärarutbildningen-Siv ;)

Siv sa...

läKar, inte lärar. Sorry.

Anonym sa...

Asch då, jag som hade hoppats på att jag skulle kunna utveckla nya superförmågor typ lyfta bilar med tankekraft o dylikt. Tack Siv för info i alla fall.

Martin

Anonym sa...

Det är bilirubinet som gör bajset brunt.