tisdag, oktober 03, 2006

Stockholm

Livet är som en omgång monopol. Man går i cirklar och plötsligt är man tillbaka på ruta Gå igen. Jag sitter på ett studentrum i en korridor ute i Bergshamra lite norrut i Stockholm. Det är tio år sedan jag flyttade ut från korridoren på Ulrikedal i Lund och jag trodde knappast skulle sätta min fot på en dylik igen. Köket är lite sunkigt. Jag tycks ha utvecklat smak för en lite högre standard sedan jag själv bodde på korridor. Men det är nära och bra till jobbet och rummet är fint. Och så är det ju så trevligt med ungdomar.

Kanske är livet snarare som en uppåtgående spiral. Det skulle jag vilja tro.

Det är kul att vara på Naturhistoriska och jag börjar lära mig att hitta vilket inte är så lätt. Många stora hus och mängder av trappor, dörrar, korridorer och prång som inte tycks leda nån särskild stans. Än så länge har jag inte hunnit göra och se så mycket men imorgon blir det öl med några kollegor och på fredag blir det disputation och fest på kvällen inne på museet. Jag anar ett vilt fylleslag bland dinosaurier och uppstoppade björnar.

Det var allt för idag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Kenner igen en del av det der. Sjelv hyr jag ett rum med bad i en storre legenhet. Det er ganska lyxigt dock men enda, det er inte fel att ha sit eget. Om jag blir kvar her, jag har vissa planer att soka Ph.D. tjent her sa skall jag se till att skaff egen lya. Problemet her er bara att i stort sett alla legenheter er anpassade for familjer med flera rum och hyra er derefeter, men det skall finnas mindre bosterder okcsa. I vilket fall , en trost er att jag lyckas spara en hel del genom mitt enkla leverne..

Anonym sa...

Hur fan skriver jag :-)...det er overtid her...lite trott...

Anonym sa...

Fest på Naturhistoriska Muséet"! Låter lite som en sån där tjusig "benefit" som brukar gå av stapeln i amerikanska filmer FÖRE mordet av hustrun, antropologens galenskal bryter ut, diamanten blir stulen etc :0)

Anonym sa...

Haha. Du skriver svenska med nån sorts brytning från forna Jugoslavien. Lycka till med att söka PhD. Ser fram mot disputationsfest i Singapore.