onsdag, december 19, 2007

Seg onsdag, var är snön?

Förkylningen bröt ut under tågresan hem från Stockholm. Det var inte oväntat, den senaste tidens stress med påföljande sömnbesvär har nog lagt grunden för en nedgång i immunförsvaret. Tack och lov verkar det inte bli en särskilt jobbig variant. Borde vara frisk redan i morgon om jag tolkar tendenserna rätt.

Jag lyssnade på en fin julkonsert i Danderyds kyrka i söndags. Även en hedning som jag kan vistas i en kyrka utan att blixten slår ned och det är ju bra. Jag gillar kyrkor. Kyrkor inbjuder till ett skönt introvert filosoferande som skiljer sig ganska påfallande från det slappa grubblandet man kan ägna sig åt framför TV:n till exempel. I kyrkorummet finns en stilla trygghet som skärmar av oinbjudna intryck och håller världen en liten bit på avstånd.

Disputationen i fredags uppe i Uppsala var mycket bra. Det var årets sjätte men jag kan aldrig bli blasé. Jag har för lätt för att sätta mig in i respondentens situation. Wermlandskällaren där festen hölls var också en trevlig erfarenhet. Det är lite fängelsehåla över stället som är från 1200-talet och som var bostad åt ärkebiskopen för en 6-700 år sedan.

Inga kommentarer: