tisdag, december 04, 2007

Angående julgran

Nej, det blir inte någon gran hemma hos mig i år heller. Jag saknar pynt för att få till en julgran värdig namnet. Erfarna granentusiaster menar att det tar några år att bygga upp en hyfsad arsenal av föremål att hänga i granen så det är nog dags att börja jobba på det känner jag. Vad man ska ha i granen är upp till var och ens egen fantasi. Personligen gillar jag t.ex. inte glitter och sådana där minimalistiska varuhusgranar med enbart röda kulor och några girlanger är ett rent förkastligt missbruk av naturresurser enligt min mening. En gran ska vara överdådigt klädd, färgsprakande och ögonfägnande, gärna lite ”för mycket” utan att man träder över gränsen och skapar en grotesk julgranskarikatyr istället. Det gäller att släppa sina gamla traditioner och vara så där lagom hämningslös. Att hitta den balansen kräver rutin, fingertoppskänsla och en djup kärlek till julen. Fast det är samtidigt svårt att säga att något är rätt eller fel så länge granen bara är personlig. Jag menar who’s to say where genius ends and madness begins.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan bara hålla med även om jag inte riktigt förstår det där med att man skulle kunna "träda över gränsen"? Hävdar bestämt att detta inte är möjligt när gäller en julgran ;0)

Helen

Hans sa...

Min uppväxt kännetecknades av en alltmer avslagen gran tradition. Från en riktig julgran nar vi var små till, hör och häpna, en enebuske som vi hade under ett par jular, till en kinesisk plastgran som gick sönder till ingen gran alls de senaste åren. Fast det skall bli ändring på detta for min egen del, dags att återuppliva traditionen.