måndag, december 10, 2007

Mer julstämning

Andra advent tillbringade jag till stora delar sovande, det har varit fyrtioårs-kalas två helger på raken och jag kände mig undersövd och dessutom en smula utarbetad. Kvällen var i alla fall mycket trevlig med öppet hus hos Azra och Ola i Malmö med lussekatter och glögg och efter det en julkonsert med Danmarks Radios vokalensemble i Malmö konserthus. Körmusik kan vara så fantastiskt att lyssna på ibland och det här gänget var otroligt duktiga. Det var nordiska julsånger och engelska carols till en början men bäst var nog några motetter av Poulenc. Det fanns ögonblick när sopranerna höjde sig över de övriga stämmorna där håren bara reste sig på armarna. Andra halvan ackompanjerades kören av gitarr, harpa och vibrafon (eller marimba kanske det var, har inte full koll) i ett s.k. tex mex-tema och det var snyggt men första halvan med bara kör var den bästa. Apropå harpa så undrar jag om man måste vara kvinna, ha långt blont hår och vara så där skirt vacker för att kunna hantera det instrumentet. Tycker de flesta harpister jag sett passar in på den beskrivningen.

Ikväll är det nobelfest och då kan man passa på att skåla för det senaste genombrotttet inom den vetenskaplig forskningen – en autistisk mus. Äntligen! Nu väntar vi med spänning på den paranoida ekorren och borderline-geten.

Inga kommentarer: