torsdag, december 20, 2007

Köttbullar

Lavbulletinen har gått till tryckeriet, svamparna är lagda i press och min sista officiella arbetsdag på Botaniska museet i Lund är över. Nu återstår bara att jobba in minusflexen som jag är så bra på att ackumulera men det får bli sen. Nu är det julsemester och i morgon bitti åker jag över bron för julshopping i Köpenhamn. Börjar med en lyxig frukost på Hotel D’Angleterre för att orka hela dagen. Det är värt pengarna.

Sedan blir det familjejul i Uddevalla där mina traditionsbundna uppgifter till julbordet är att fixa köttbullar och koka knäck. Att göra löjligt goda julbordsköttbullar är inte svårt. Man behäver bara 600 gram fläskfärs, en stor gul lök, ett ägg, 2 dl Ramlösa, 1 dl ströbröd, salt, kryddpeppar. Det blir en sådär trettio stycken pingisbollsstora köttbullar av det här om jag minns rätt.

Några viktiga detaljer: det ska vara fläskfärs; ströbrödet ska svälla i Ramlösa, glöm vanligt vatten; löken skall INTE hackas utan rivas till ett rinnigt mos; kryddpeppar – vet inte riktigt hur mycket men det ska vara generöst. Smeten kan bli rätt lös och svårhanterad så det kan vara lite knepigt att steka köttbullarna. Bryn dem runt om och stek dom sedan länge på svag värme.

Inga kommentarer: