fredag, december 07, 2007

Julfilmstips

Jag jobbar på julstämningen genom att leta lämpliga julteman i populärkulturen. Tim Burtons The Nightmare Before Christmas såg jag häromdagen och det är en välgjord och småkul tecknad musikal som rekommenderas som ett alternativ till Disneys pekoral. Christmas Vacation är en annan stämningsskapande favorit som hör till årstiden. Jag har ännu inte sett Bad Santa men misstänker att den har sina roliga poänger. En tecknad figur som firat jul är Lobo, en utomjordisk psykopat och massmördare som skapades som en grov parodi på Marvels antihjältar (t.e.x. Wolverine). Serien är ingen favorit men jag läste den då och då i Magnum på den tiden det fortfarande fanns några få bra serietidningar kvar i Sverige. Serien kombinerar ultravåld med sjuk humor och den mest läsvärda episoden är The Lobo Paramilitary Christmas Special där han en gång för alla gör upp med jultomten och hans band av tomtenissar. Historien har faktiskt filmats också. En riktig lågbudgetkortis (13 min) som inte på något sätt gör rättvisa åt blodbadet i tomteland eller tar vara på den bisarra humorn i serien. Filmen är gräsligt dålig och mer seg än rolig men vad gör man inte för att skapa lite julstämning på bloggen.

Inga kommentarer: