torsdag, februari 22, 2007

Blod och snö

Gick och lämnade blod idag. Jag har blodgrupp A+, den vanligaste typen i Sverige. Jag trodde länge att jag hade blodgrupp 0 efter ett självtest vi gjorde på en biologilektion i högstadiet. Den informationen gjorde min mor lite fundersam eftersom det är biologiskt omöjligt för mig att ha 0 med de typer mina föräldrar har. Förväxling på BB? En bortbyting? Eller hemligt adopterad? Vi kom överens om att det där testet inte var särskilt tillförlitligt. Nu har jag papper på rätt blodgrupp men jag blev ändå lite besviken över att jag har den vanligaste typen. Jag vill vara lite mer … unik! Otroligt fånigt av mig. Är i alla fall lite nöjd med att jag har bra hb-värde. 151 är nytt pers.

Det är mycket snö nu och som jag misstänkte igår gick det omedelbart åt skogen med kollektivtrafiken. Lyckades komma med en buss hem till Malmö igår och den var 40 minuter försenad från starten. Motorn bröt ihop i Åkarp men efter nån kvart kom vi iväg igen. I Burlöv körde chaffisen av vägen i rondellen och när vi kom fram till Arlöv gick strömmen. Inte i bussen alltså utan i samhället och det var lite kul att se ett hela staden slockna som om någon knäppt på strömbrytaren. Väl i Malmö kanade vi omkring över vägen ett par gånger på misstänkta sommardäck innan vi äntligen lyckligen kom fram. Idag på morgonen försökte dom inte ens köra och jag kom inte in till Lund förrän 13-tiden. Men det är fint med snö.

4 kommentarer:

Xanthoria sa...

Jag har B-, och är mycket stolt över detta! Pappa, som också är B-, har gett mycket blod, men jag var tvungen att ge upp - väger för lite... Harald gav plasma, för då kunde han ge oftare = mer pengar (fattiga studenter)!

Du får gärna länka till min blogg, men som du ser har den / jag identitetsproblem.

David Naylor sa...

Ja, alla kan ju inte tillhöra den finaste blodgruppen, 0 Rh-, som jag gör. ;)

Anonym sa...

Men nu vet du iallafall att du är en äkta Westberg och kan med säkerhet säga att du härstammar från Lasse Lucidor och Karl den store (eller?). För övrigt är det väl jag som den unika i familjen...(B Rh-)Lycka till på måndag!!!

Anonym sa...

Jäklar vad coola blodgrupper ni har. vad gäller Karl den Store så är det väl dags att en Westberg intar sin rätmätiga plats som Europas kejsare igen. Kanske jobbet på måndag är ett steg i den riktningen. Även om Lasse Lucidor den (o)lycklige måhända skrattar i sin grav.

När jag var student fick man 30 kronor i handen när man lämnat blod. Perfekt i slutet av månaden. För plasma fick man 90 vilket räckte till ett antal öl på Wermlands eller Östgöta. Numera får man ett presentkort á 50 kr på ICA alt. KappAhl för en halvliter blod. Man kan också välja en t-shirt. Den är inte så dum faktiskt.