torsdag, februari 15, 2007

Papperspanik

Ska till Bryssel på arbetsintervju om tio dagar och plötsligt har jag fått en jäkla massa att göra. Det är inte klokt vad papper dom vill ha av mig. Personbevis, tjänstgöringsintyg, bevis på militärtjänstgöring, blodgrupp och vaccinationskort, samt ”a certificate of good conduct from the police in your country”. Jisses! Och innan jag ska på själva intervjun måste jag gå på läkarundersökning i Bryssel. Dom anställer inte vem som helst tydligen. Så idag har jag panikringt pliktverket, polisen, skattemyndigheten samt en hög gamla arbetsgivare. Inte lätt att få papper på allt man gjort på så kort tid. Vilka bevis finns för det liv jag levt? SAAB i Trollhättan hade inte någon information kvar om mig och det kanske var lika bra. Med tanke på min arbetsmoral på den tiden menar jag. Min frånvaro låg på ca 20% om jag minns rätt men då var jag nog ändå en av de flitigare arbetarna på min avdelning. EU betalar i alla fall resan så åka dit var inget att tveka om. Sen får vi väl se om arbetet är nåt för mig och tvärtom.

Biokväll igår. Pans labyrint är en obehaglig film. Ingen mysfantasy som jag hade hoppats på och det var många scener jag inte klarade av. Tortyrscener och närgånget våld. Fascismens ansikte i kontrast mot ett barns fantasivärld. Ändå vackert berättad.

5 kommentarer:

Hans sa...

Hej

Lycka till med jobbet, om du far aka dit sa er det nog goda chanser att du far det. Da ventar mammon med sina lockelser.

Papperskarusellen kenner jag igen fran det att jag sokte jobb her i Singapore. Men jag skall erkenna att dom verkar petigare med dina uppgifter. Har du ringt tvetten pa lasarettet i Uddevalla och Arlov :-)

Anonym sa...

Näe, tvätten i Arlöv tror jag jag struntar i. Inte heller har jag tagit upp de gånger du och jag sålde GP och GT på söndagar. Har tyvärr mängder av småjobb jag inte har papper på och jag är lite osäker på hur viktigt det är. Lönerna inom EU verkar beräknas ganska strikt efter arbetslivserfarenhet men jag har inte lyckats ta reda på om dom räknar sommarjobb och sånt.
Martin

Anonym sa...

Städade inte du på Bohuslänningen?
Om du behöver ett gott ord från Saab så kan jag hjälpa till.

Mange

Anonym sa...

Glöm inte att ta upp din lukrativa försäljning av Mariekex a 1 krona styck på Östrabos lärarrum!

Anonym sa...

Jag städade på tryckeriet på Bohuslänningen en sommar. Förfärligt. Jag började typ 6 på morgonen. Minns att jag gick direkt till jobbet en morgon efter att vi varit i Hunneboparken och sett Samantha Fox.

Mariekexen hade jag förträngt. Det var väl till Kretaresan?

Martin