fredag, oktober 05, 2007

Nazifredag i Lund

Ett gäng sverigedemokrater (eller liknande idioter) stormade Kulturen idag och kraschade utställningen jag nämnde i söndags. Det är nyttigt för ett samhälle att ha en viss andel knäppskallar med förvirrade ideer men organiserad intolerans kan aldrig sorteras under positiv galenskap. Sedan misstänker jag att det finns många människor som blir så provocerade av en sådan här utställning att de ger sitt tysta stöd åt dylika dumheter (ni vet, såna som kan tänkas rösta på just Sverigedemokraterna). Det är en mycket störande tanke.

8 kommentarer:

Hans sa...

Kan egentligen inte se någon större skillnad pa detta och feminsiter som slår sönder en porrbutik... :-)

Anonym sa...

Menar du med detta uttalande att båda företeelserna är lika förkastliga eller har du lika stor förståelse för bägge?

Martin

Anonym sa...

Vill gärna lägga till min åsikt också att feminism är en intelektuell rörelse för jämställdhet medan nazism och islamism (apropå ett annan kommentar) är raka motsatsen. En stor och grundläggande skillnad även om alla -ismer har sina extremer.

med glatt humör,
Martin

Hans sa...

Man skulle kunna argumentera for at begreppet "konst" inte rattfardigar porr pa alman plats. Pa satt och vis tycks det mig som mer upprorande att anvanda skattemedel (om dom gor det) for utstallningar liknande den pa kulturen.

Ok, jag gillar att provocera :-). Fast de flesta ideologier har en "intellektuell" gren, aven nassarna. Mest att jag gillar att leka med feminimens metoder att blanda ihop slogans och gruppera och vardera for attitydforandring. Kanske ar ett arv fran den tiden nar man laste LOB (Lars Ove Bengtsson)...om nagan minns honom...

Martin sa...

Vet inte vem som äger Kulturen.

Hmmm, kanske kan man få för sig att det handlar om porr om man bara ser bilderna på internet. Att kalla detta porr tycker dock jag är helt fel även om porr är ett subjektivt begrepp, det som är porr för vissa är det inte för andra. Men syftet är inte att åstadkomma sexuell upphetsning hos betraktarna, inte heller är den kommersiell eller exploaterar människor i något syfte. Nej, porrargumentet håller inte alls. Dessutom måste man betala avgift för att få komma in och se utställningen så det är i högsta grad frivilligt att utsätta sig för dessa bilder. Som är provocerande och i några fall motbjudande. Serrano är en provokatör (det gillar vi) och ämnena för hans utställningar - sex, religion, död, rasism, fattigdom är väl valda för det syftet. Den katolska kyrkan hatar honom.

Visst minns jag LOB för övrigt. Jag äger faktiskt ett exemplar av den lika underliga som bedrövliga boken Excelsior. Minns en intervju i Magasin April där han framförde åsikten att Sverige behövde en diabashård diktatur samt att vi borde införa tvåtimmars arbetsdag. LOBs enda syfte måste väl ändå ha varit att provocera även om jag inte kan påstå att han gjorde det på ett särskilt tänkvärt sätt. Lite rolig var han dock ibland.

Hans sa...

Hmm, jag har bara sett pa webb-tv men dom kanske vale dom mest extrema exemplena.

LOB var inte sa serios... Men det var det som var roligt med honom, med osedvanlig valtalighet kastade han indidrekt pajer pa det intellektuella etablissemanget. Att han dessutom var en halvalkad GBG raggare med enbart komvux i bagaget bidrog ytterligare till nojet... skulle nastan kalla honom en tidig Borat (fran filmen forra aret)

Anonym sa...

Jo, LOB var nog en sådan typ av galning som ett samhälle behöver några stycken av.
MW

Anonym sa...

LOB är kung!