måndag, oktober 08, 2007

Hedniska riter i Köpenhamn



Den nya Operan i Köpenhamn öppnades 2005 och är ett mycket vackert bygge. Vi åkte över ett gäng i lördags för att se Våroffer av Igor Stravinsky (1882-1971). Det var en upplevelse även om balett inte är min passion direkt. Våroffer är rätt säregen och musiken är bra men inte helt lättillgänglig, det är mycket dissonanser och tempoväxlingar. Dans kan jag väldigt lite om men detta är inte den fjantiga tåtrippande typen av balett utan den utgår lite mer från bäckenet kan man väl säga. Musiken i kombination med den suggestiva dansen var väldigt provocerande för sin tid och uruppförandet i Paris 1913 är berömt då det slutade i kaos med våldsamma gräl och regelrätta slagsmål i publiken.






7 kommentarer:

Hans sa...

Schyssta bilder. Balett ar kanske lite "over the top" annars nar det galler kultur (tillsamans med opera).

Anonym sa...

Det var faktiskt andra gången jag var på balett. Det lär inte bli en vana men som sagt, man måste jävlas med sig själv ibland och vidga sina vyer.
Martin

Anonym sa...

Annars är det intressant att de stora kravallerna som pågick i Kph samma dag/kväll gick oss förbi helt och hållet. Hade jag inte kollat på textTV när jag kom hem så hade jag inte ens kännt till dem.

Hans sa...

Vad ar det som pagar i Kph egentligen. Tycks vara kravaller ett par ganger i manaden...

Martin sa...

Jag antar att kravallerna fortfarande gäller rivningen av ungdomshuset i Köpenhamn. Vet inte så mycket men ungdomshuset var en samlingspunkt, replokal, m.m. för s.k. alternativa rörelser typ punkare, veganer, vänsterpolitiker, bz-folk osv. Kommunen sålde bisarrt nog huset till en kristen fundamenalistisk sekt som så fort polisen lyckats få väck de sista ockupanterna rev huset (dom ansåg att det kom från helvetet). Jag tror det finns bitterhet nog i den här historien för att livnära kravaller för många år framöver.

Anonym sa...

Man planerar ett nytt ungdomshus. Det har ganska stort stöd bland Köpenhamnare.

Hans sa...

Danmark...kristna sekter...kravaller vart har hyggen tagit vagen..