torsdag, januari 17, 2008

Tvåans växel

Jag har ibland hävdat att det ligger ideologiska skäl bakom det obekväma faktum att jag saknar körkort men det är naturligtvis inte sant. Det handlar nog snarare om lättja och i någon mån om prioriteringar. I Lund är man inte särskilt ensam om att sakna körkort. Annat var det i Uddevalla där man var ett unikum om man inte tog körkort när man var 18 och allra helst samma dag som man fyllde år. Nu har jag i alla fall fått tummen ur och börjat ta lektioner. Det blev Tuna Trafikskola som fick den stora äran. Var lockad av att pröva Jihad körskola som ligger i ett industriområde nere i Malmö men jag fegade ur.

Det går rätt så bra att köra men det känns inte helt lugnt att sitta bakom ratten. Jag har fullt fokus på pedalerna istället för på omgivningen men jag har klarat mig utan katastrofer så långt. Idag har jag växlat upp till tvåans växel och jag är omåttligt nöjd med detta vilket dessutom är helt i linje med mitt nyårslöfte. Jag brukar inte avge nyårslöften men i år har jag bestämt mig för att jag ska vara nöjd med mig själv. Helt enkelt.

Andra målsättningar 2008
Äta mer frukt
Läsa bättre böcker
Kvalitet istället för kvantitet (m a o jobba mindre men effektivare)
Ta körkort och åka till horisonten

5 kommentarer:

Anonym sa...

I Uddevalla räckte det inte med körtkort, att inte ha en egen bil var också lite suspekt. Minns hur jag fick frågan "Har du ingen bil? Men du har ju körkort?!?!" när jag jobbade på Essve.

F ö tror jag det var klokt att undvika Jihadskolan. Tror att deras förarutbildning mest fokuseras på enkelresor där man lastar bilen full, kör till närmsta ambassad eller marknadstorg och sedan trycker på knappen.

Xanthoria sa...

Jag gick också på Tuna! För 20 år sedan... Körde en Mazda 626. När jag lyckligen hade klarat uppkörningen, köpte körläraren fastlagsbullar till oss på konditoriet på hörnan medan jag fick köra ensam "hem". Ett starkt minne från studenttiden...

Anonym sa...

Dom är väldigt trevliga på Tuna. Fast kanske måste jag slutföra det hela i Stockholm.

Jag måste erkänna att jag inte har en aning om vad för bilmärke jag kör. Den går på etanol i alla fall vilket känns viktigare att veta.

Xanthoria sa...

Färgen vat du väl: Den ska vara RÖD!

Anonym sa...

Den är mörk. svart skulle jag tror eller mörkblå. Är genuint ointresserad av bilar och lägger sällan märke ens till fägen på en bil. Skulle inte kunna säga vilken färg mina kompisar har på sina bilar. Men naturligtvis skulle jag vara noga med färgval om jag köper en egen bil. Visst ska den vara röd. Alltid rött.