tisdag, augusti 29, 2006

Det jäser i folkhemmet

Den svenska kanelbullen är hotad hörde jag på Aktuellt. Ett nytt EU-direktiv påbjuder att bakverk måste tillverkas i, för ändamålet godkända kök (eller nåt i den vägen). De flesta kök i Sverige är inte godkända. Med säkerhet inte mitt i alla fall. Svenska byråkrater har omedelbart insett vilken guldgruva till nya arbetsuppgifter detta nya direktiv innebär.

Kanelbullen, och den närbesläktade varianten med kardemumma, ligger mig varmt om hjärtat. Därmed gör jag (till min förvåning) gemensam sak med centerkvinnorna och manar till civil olydnad i sammanhanget. Den ofattbart fåniga "debatten" som nu har startat, innehåller många komiska poänger. Det bevingade svenska talesättet ”Regler är regler och dom kommer vi inte undan” hörde jag någon yttra i sammanhanget. Bullbråket verkar ha startat i Mjölby där kommunens miljöinspektör har tagit i med hårdhandskarna mot kristna bokkaféer och föreningsmöten där hembakta bullar äts helt öppet och skamlöst. Reglerna för det hela verkar egentligen vara rätt luddiga men ”den som står i begrepp att baka bullar bör ta kontakt med kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd och fråga vad som gäller”, säger statsinspektören på Livsmedelsverkets tillsynsenhet enligt Svenska Dagbladet. Fantastiskt!

Den fjärde oktober är det för övrigt ”Kanelbullens dag” i Sverige. Då ska i alla fall jag ägna mig åt kriminell verksamhet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Efter att i flera år ha lyssnat på tysk självömkan i saken byråkrati hade jag inlullats i tron att Sverige hade mött sin överman i BRD. Snick snack. Jag blir nästan lite stolt av att läsa detta.