måndag, maj 05, 2008

Västmanland

Tre härliga dagar på Loka Brunns kur & konferenshotell. Många lavar, perfekt exkursionsväder. Gott vatten. Eller nä, jag gillar inte kolsyrat vatten alls. Det smakar tvål. Vid landsvägen står ett litet skjul med en kran där tankbilarna kommer och tappar vattnet och sedan säljs det dyrt med lite citronsmak. Lysande affärsidé.

Mina försök som naturfotograf går inte jättebra. Det mesta ser bara suddigt, mörkt och konstigt ut. Nedan ett par bildexempel i alla fall.


Norsk näverlav


Cladonia bellidiflora, vad nu den kan heta på svenska vet jag inte. På norska heter den blomsterlav

7 kommentarer:

Xanthoria sa...

Cladonia bellidiflora heter Blombägarlav på svenska. Här är en liten latin-norsk-svensk lavnamnlista som jag gjorde för längesedan: http://web.telia.com/~u46506521/Louise/Lavnamn.doc

Anonym sa...

Tack!

Hans sa...

Tja, lavar har ju sina estetiska kvaliteer ocksa. Vad har du for optisk zoom pa kameran? Lycka till med hobbyn och man behover ju inte tanka pa att spara pa film med digitalkameran.

Anonym sa...

Ingen optisk zoom på kameran, mannen har ju köpt sig en systemkamera; ett 60mm makro tror jag han har använt. Blombägarlaven var fin, men näverlaven tycker jag hade sett bättre ut om den var rättvänd

Anonym sa...

Satt just och funderade på vad sjutton frågan betydde. Jag och terminologi ni vet. Bra att du klargjorde detta.

Näverlaven är rättvänd men den satt ruggigt otillgängligt och jag fick hänga ut över ett stup för att fota den och det blev nog lite konstigt. Denna bild blev minst miffo.

Jag har lite svårt att hantera makroobjektivet. Det är så litet skärpedjup att man får vara mer noga med motivet osv men jag tränar på.

Anonym sa...

Prova att vända den 180 grader, jag tror den ser bättre ut.

Öka bländarvärdet om du tycker du har för litet skärpedjup. Du kan ställa vredet på AV istället för gröna rektangeln, så kan du ändra bländarvärdet. Blir det för långa slutartider så kan du alltid öka ISO-talet lite (upp till iso 400 får du i princip lika bra resultat med som iso 100 som den nog är inställd på nu)

Anonym sa...

Hmmm, dags att ta fram instruktionsboken. Tacktack!